Zo zette Discwoman een boekingskantoor op

Tof idee van Subbacultcha en De School: afgelopen vrijdag werd voorafgaand aan de Discwoman-clubavond een college georganiseerd. In een van de voormalig klaslokalen van de Amsterdamse club stonden lessenaars klaar, ‘leerlingen’ die zich hadden ingeschreven kregen op A4tjes de ‘stof’ van deze les: ‘Hoe zet je een inclusief boekingskantoor op’, met Frankie Decaiza Hutchinson, een van de oprichters van Discwoman als lerares. Later die avond spelen Discwoman’s Umfang, Ciel, SHYBOI en Juana in de club, entree is voor iedereen die aan de workshop deelneemt (net als het college zelf overigens) gratis.

Discwoman is een collectief uit New York dat inmiddels bestaat uit een wereldwijd netwerk van talentvolle cis-, transvrouwen en non-binary personen die als dj of producer actief zijn binnen de elektronische muziek. Naast het verspreiden van goede muziek heeft Discwoman een bredere, politieke agenda. Ze bestrijden met woord en daad de door witte mannen gedomineerde clubscene.  

‘‘Wanneer je als nieuwkomer binnen de clubscene iets probeert op te zetten, gaat de gevestigde orde je van ongevraagd advies voorzien''

Dat doen ze o.a. met een eigen boekingskantoor, met artiesten als DJ Haram, Bonaventure en Ziúr op het roster. Frankie: ‘‘Als ik in New York naar een technofeest ging, stonden er bijna altijd witte mannen te draaien, terwijl ik in mijn omgeving ontzettend veel dj-talent dat niet aan die uiterlijke norm voldeed zag. Blijkbaar ging het niet alleen om talent. Toen ik merkte dat ze vrijwel nergens een kans kregen, ben ik met Emma (Olson aka Umfang red.) Discwoman begonnen. Dat ging letterlijk met de woorden: zullen we een boekingskantoor beginnen? Sure, why not?’’ 

Die onbevangenheid vormt de rode draad door Frankie’s college. Nooit was er een tot in de puntjes uitgedacht plan, ze zijn het gewoon gaan doen. Wat er dan wel was en is? Frankie: ‘‘Een rotsvast geloof in de artiesten die wij vertegenwoordigen en de wil om verandering in de clubscene aan te brengen. Het klinkt zo simpel, maar als je een boekingskantoor begint, zorg dan dat je enkel met artiesten werkt waar je voor de volle honderd procent achter staat. Als je heilig in iemand gelooft, kost het geen moeite om hem of haar te vertegenwoordigen.’’

Zelf een boekingskantoor beginnen? Dit zijn de tips van Frankie:

  • Laat je niet vertellen wat je wel of niet moet doen
    ‘‘Wanneer je als nieuwkomer binnen de clubscene iets probeert op te zetten, gaat de gevestigde orde je van ongevraagd advies voorzien. Ze zullen je vertellen dat dit niet de manier is waarop je het ‘hoort’ te doen, dat het niet kan wat je wil. Do not listen to them. Mensen zijn bang om risico’s te nemen en gaan hun eigen angsten op jou projecteren. Negeer ze.’’
  • Een persoonlijke klik is essentieel 
    ‘‘Leer je artiesten kennen. Het is ontzettend belangrijk om niet alleen artistiek maar ook op persoonlijk gebied een klik met elkaar te hebben, anders gaat het onherroepelijk een keer mis. Als boekingsagent heb je bepaalde verwachtingen, de artiest heeft die uiteraard ook. Door elkaar te leren kennen kan je beter inspelen op wat jullie van elkaar verwachten. Een artiest kan nog zo goed zijn, als jullie niet met elkaar overweg kunnen verspil je wederzijdse energie.’’
  • Geef je artiesten de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen
    ‘‘Het gaat er niet altijd om waar je artiesten op dit moment staan, wat ze nu draaien of produceren. Probeer de potentie in te schatten en bedenk hoe ze zich artistiek kunnen ontwikkelen. Het is aan jou als boekingsagent om dat te begeleiden en aan te moedigen.’’
  • Leer onderhandelen
    ‘‘Noem nooit een prijs, maar vraag altijd naar het beschikbare budget. Vergeet ook niet dat een fee meer dan alleen de artistieke prestatie moet dekken, maar bijvoorbeeld ook de reis- en/of onkosten.’’       
  • Wees realistisch in je onderhandelingen
    ‘‘Wanneer je vanuit een festival of club een aanvraag krijgt, ga dan niet blind voor de hoofdprijs, maar probeer in te schatten wat een reële fee is. Hoeveel mensen komen er? Is het een gesubsidieerde plek of moeten ze ieder dubbeltje omdraaien? Veel van mijn artiesten draaien liever voor een relatief laag bedrag in een underground club dan dat ze op een commerciële plek waar ze veel geld kunnen krijgen staan.’’
  • Bedenk welk percentage je als boekingsagent krijgt
    ‘‘Veel boekingsagenten rekenen vijftien procent boekingsfee, Discwoman tien, omdat we vinden dat er een groter deel naar de artiest dient te gaan.’’
  • Je gaat als boekingsagent niet rijk worden
    ‘‘Als je boekingsagent wordt om veel geld te verdienen heb je het verkeerde vak gekozen. Wij doen dit vanuit een bepaalde overtuiging, en wanneer we daadwerkelijk verandering binnen de scene zien, is dat onze grootste beloning. We kunnen als bedrijf inmiddels rondkomen, maar meer ook niet en dat is prima.’’
  • Creëer een eigen identiteit    
    ‘‘Zorg dat je artiesten zichtbaar zijn, maak een website, stel je artiesten voor, laat zien ze zijn, presenteer ze op een professionele manier.’’
  • Zorg goed voor jezelf
    ‘‘Alleen als je zelf gezond en zoveel mogelijk vrij van stress bent, kan je er ook voor anderen zijn. Een gezonde activist is een nuttige activist.’’

Frankie vult aan: ‘‘Natuurlijk kies ik mijn artiesten niet uit omdat ze vrouw of non-binary zijn. Ik kies ze omdat ze ongelooflijk getalenteerd zijn. Een inclusief boekingskantoor word je niet, dat ben je. Ik hoor nog steeds de meest ongelooflijke verhalen. Op Dekmantel Festival sprak ik een mannelijke agent die geen vrouwen op zijn roster wil, omdat hij bang is dat mensen dan denken dat hij haar aanneemt omdat ze een vrouw is. Dat maakt me furieus.’’

Als Frankie’s college voorbij is mag het publiek vragen stellen. Een jongen met een eigen boekingskantoor wil graag vrouwen op zijn roster, maar geen van de vrouwelijke artiesten waarmee hij heeft gepraat was geïnteresseerd. ‘‘Wat moet ik tegen ze zeggen?’’ Frankie: ‘‘Het gaat er niet om wat je tegen ze zou moeten zeggen. Vraag je af wat het is dat maakt dat vrouwen niet bij je boekingskantoor willen. Wat straal je uit? Welke boodschap breng je over? Waarom voelen vrouwelijke artiesten zich niet comfortabel bij jouw boekingskantoor? Blijkbaar voelen die artiesten zich niet op hun gemak. Jij moet je af vragen waarom dat is, en niet andersom. Daag jezelf uit. Trek de dingen zoals je ze doet in twijfel. Stap uit je comfort zone. Alleen dan gaat er iets veranderen.’’