Op dit Belgische festival valt nog iets te ontdekken

Waar ik ‘m zag hangen ben ik vergeten, maar dat de gigantische poster van Meakusma Festival 2016 indruk maakte is een understatement. Zo’n vijftien van de ruim zestig namen kwamen mij bekend voor (en waren top), van de overige 45 had ik nooit eerder gehoord. Ook dit jaar presenteert de van origine Brusselse organisatie een uitdagend affiche. DJBroadcast is trotse partner van het kleinschalige Meakusma en stelt je bij deze aan de oprichters en hun idealen voor: Christophe Houyon en Michael Kreitz prediken experiment en intimiteit.

Plaats van handeling is het Belgische stadje Eupen. Van 8 – 11 september haalt Meakusma meer dan zestig artiesten naar dit Duitstalige deel van onze oosterburen, vijftig kilometer ten zuiden van Maastricht. Van de lange lijst met artiesten zal je er ongetwijfeld een aantal kennen: Ben UFO is een van de curatoren, Huerco S, DJ Stingray en Lena Willikens zijn erbij, maar het zijn vooral de relatief onbekende namen die nieuwsgierig maken. Dj’s spelen op een handgemaakt geluidssysteem van het 54 Sound-collectief uit Brussel - het volledige affiche vind je hier.    

Zo’n lijst vol frisse namen kan intimiderend overkomen, want waarom zou je de moeite nemen om in een driedaags buitenlands festival te duiken zonder dat je weet wat er precies gaat gebeuren? Maar het feit dat de organisatie al veertien jaar lang vooruitstrevende clubavonden organiseert wekt vertrouwen, net als het eigenwijze, knap gecureerde platenlabel. Meakusma Festival boekt namen als Vladimir Ivkovic en Lawrence (Dial); dan zullen de (voor ons) onbekende dj’s ook van een bepaalde signatuur zijn. En als de fantastische Lucrecia Dalt live komt spelen, verdienen de rest van de muzikanten zeker je aandacht.

Een oud slachthuis, de plaatselijke kerk en ‘‘een openbare straat met een fantastische akoestiek’’ vormen het decor van Meakusma dat zowel overdag als ’s nachts programma heeft. ‘‘We hebben veertien jaar lang clubavonden, concerten maar ook workshops georganiseerd'', aldus Houyon en Kreitz. ''Sinds 2008 runnen we een label waar nu zo’n 25 releases van o.a. Madteo, Terrence Dixon, Georgia en Lord Tang op zijn uitgebracht. Het festival is een verlengstuk van hetgeen we al jaren doen. We hebben de klassieke weg afgelegd: verzamelden platen, werden dj’s, begonnen een label en nu is er een festival. Dat was een langgekoesterde wens.’’

Houyon en Kreitz benadrukken dat Meakusma een non-profitorganisatie is. ‘‘Het zegt denk ik veel over de manier waarop wij dingen organiseren. Voor het gros van onze projecten hebben we subsidies aangevraagd, ook voor het festival. Daarom hebben we de vrijheid hebben om te programmeren wat we willen: we hoeven niet aan de wensen van merken of sponsoren te voldoen, het gaat ons niet om grote bezoekersaantallen. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan. Wij doen dit naast onze fulltimebanen en dat is niet altijd makkelijk.’’

''De pastoor stelt met liefde zijn orgel beschikbaar''

Het festivalaffiche is een mix van gevestigde namen en nieuw talent: zowel jong als oud. ‘‘Voor ons is het belangrijk dat je muziek hoort die fris klinkt. Artiesten als Ben UFO, Jan Jelinek, Ben UFO en RVDS draaien natuurlijk al heel lang mee, maar vinden zichzelf constant opnieuw uit. Op die manier blijven ze relevant. Daarnaast zijn beginnende artiesten net zo goed welkom. Het maakt niet uit of je pas één of twee platen hebt uitgebracht, wij zoeken naar dat wat ons op dit moment raakt.’’

Meakusma maakte vorig jaar ook bij de artiesten die er speelden indruk. Ben UFO benaderde de organisatie na zijn optreden voor een samenwerking. ‘‘We hebben hem een curatorschap aangeboden en hij krijgt carte blanche. We geloven in dit soort samenwerkingen, dat is hoe we het altijd hebben gedaan. Op het festival zie je dat ook terug in de samenwerking met Dublab (online radiostation uit LA red.) dat van vrijdag tot en met zondag non-stop uitzendingen maakt, maar ook een deel van het programma heeft samengesteld. Het is een wisselwerking. Zo ontvangen we bijvoorbeeld ook veel demo’s en naar aanleiding daarvan hebben we dit jaar een aantal artiesten uitgenodigd.’’

 ‘‘John Gibson bijvoorbeeld, een minimal music componist. Hij heeft veel met Philip Glass gespeeld, maar je hoort hem ook op de platen van discolegende Arthur Russell. Hij komt met zijn ensemble naar Eupen. Een ander voorbeeld is de Belgische synthesizercomponist Dominique Lawalree. Die tip kwam nota bene van een label uit New York.’’

Slachthuis
Het Alter Schlachthof vormt het middelpunt van het festival. ‘‘De naam zegt het al: dit was ooit het slachthuis van Eupen. Zowel terrein als gebouw zijn volledig gerenoveerd, maar de sfeer van vroeger is behouden gebleven. Het is een hele functionele ruimte, zo zijn er bijvoorbeeld geen trappen. Er zijn een aantal kleinere zalen, en een wat grotere met een capaciteit van ongeveer 600 man.’’

Dat is volgens Houyon en Kreitz meer dan genoeg. ‘‘Het is een klein festival, maar als we op zijn minst hetzelfde aantal mensen als vorig jaar mogen verwelkomen zou dat fantastisch zijn. Dat waren er respectievelijk 600, 700 en 400 op vrijdag, zaterdag en zondag. Die intimiteit is voor ons heel belangrijk, het is denk ik een van onze sterkste punten. Veel artiesten blijven het hele weekend hangen. Artiesten, publiek, pers en organisatoren: alles loopt kriskras door elkaar. Dat zorgt voor een prettige interactie.’’

Met de Friedenkirche en die ‘‘straat met een hele specifieke akoestiek’’ debuteren dit jaar twee nieuwe festivallocaties. ‘‘Niet omdat we willen uitbreiden of hogere bezoekersaantallen willen trekken, maar omdat het programma erom vraagt. Claire M Singer zoekt de cross-over tussen elektronica en orgel. Ze wilde graag live komen spelen, maar dan wel op een specifiek orgel. Dat orgel staat in Eupen in de Friedenskirche, de pastoor stelt het met liefde beschikbaar. Wat betreft die straat: wij lopen daar elke dag doorheen en als ik het zo aan je vertel klinkt het vast vreemd, maar die heeft een hele bijzondere galm dankzij twee stenen muren die er zijn gebouwd. Juist dit soort bijzondere plekken willen we bij het festival betrekken, omdat het perfect bij de muziek van bepaalde artiesten past. Ook is het natuurlijk leuker om tijdens zo’n heel weekend niet alleen in het Alter Schlachthof rond te kunnen hangen. Nu pendelen we tussen verschillende locaties. Op die manier krijgen de bezoekers ook een idee van Eupen, een plek die belangrijk voor ons is. Wij geloven dat zoiets aan de festivalbeleving bij kan dragen.’’  

Praktische informatie over reis en verblijf e.d. vind je hier