Wat maakt een goede selector?

‘‘Een selector is een liefhebber die hopeloos verliefd is op de zoektocht naar uitzonderlijke muziek en dat met geweld met anderen wilt delen.’’ Een podium waar artiesten de kans krijgen om de diepte in te gaan, of waar ze een set kunnen draaien die je niet zo snel van ze verwacht, dat is idee achter het nieuwe Dekmantel Selectors festival. Op het strand van Tisno, Kroatië landen begin september dj’s die hun vak als geen ander verstaan, artiesten die je meenemen langs verschillende genres en stijlen, met als gemene deler kwaliteit. Dat een goede dj niet altijd van ver hoeft te komen, lijkt Dekmantel duidelijk te willen maken met de laatste toevoegingen aan de Selectors line-up.

Want naast internationale klasbakken als The Black Madonna, Lena Willikens, Daniele Baldelli en Traxx, wordt er ook een vliegtuig vol lokale helden richting de Adriatische Zee gedirigeerd. Onder anderen Arif Malawi, Aroy Dee, Deniro, Eaglemen, JP Enfant, Mark van de Maat, Oceanic en Sjoerd Oberman zijn erbij. Maar hoe word je dat eigenlijk, een goede selector? Wij vroegen het Cinema Royale, Mattikk, Mehran Palad en Calypso Steve.

Verliefd
‘‘Een selector is een liefhebber die hopeloos verliefd is op de zoektocht naar uitzonderlijke muziek en dat met geweld met anderen wilt delen,’’ zegt Arne Visser alias Cinema Royale, ‘‘de mogelijkheid dat-ie bier naar zijn hoofd krijgt wordt voor lief genomen. Mijn voorkeur gaat uit naar platen waar je een oprecht creatief proces in terug hoort. Compromis- en stijlloos, recht uit het hart, liefst in de combinatie van elektronische en organische originaliteit. Dit kunnen trouwens ook hits of euroknallers zijn zoals de Bobby Orlando Special R.E.M.I.X.E.D. Disco Version van ‘Passion’ van The Flirts.’’ Mehrad Palad alias Moody Mehran denk er precies zo over. ‘‘Ik vind een goede selector iemand die in een platenzaak verder kijkt dan alleen de best sellers en new arrivals. Iemand die zijn laatste tientje uitgeeft aan een plaat en dan maar lekker thuis blijft op vrijdagavond.’’

Voor James Pole alias Calypso Steve gaat het om authenticiteit. ‘‘Dat je wars van trends of mode je eigen muzikale pad volgt en dat je platenselectie voorop staat – dat is voor mij belangrijker dan het maken van een retestrakke mix. De juiste track op het juiste moment, dan heb je mijn aandacht.’’

Maar hoe filter je als selector de juiste platen uit het gigantische aanbod? Wat is de beste tactiek wanneer je met je gierige vingers door de bakken raast? Hoe troef je je collega’s af? En hoe zorg je ervoor dat je niet met muziek thuiskomt waar je later spijt van hebt? Mattikk: ‘‘Er is een aantal labels en artiesten dat ik steevast volg, vaak koop ik die dingen dan ook. Maar een leuke gig in het vooruitzicht hebben kan ook helpen, dan koop ik soms platen puur omdat ik denk dat het op dat bepaalde moment gaat passen. Ik weet niet of het belangrijk is dat je alleen maar muziek draait die niemand anders heeft. Een selectie kan zich ook onderscheiden in bepaalde combinaties van platen die niemand anders ooit aan elkaar zou mixen.’’ Mehrad Palad is het met Mattikk eens. ‘‘Ik ben niet per se opzoek naar muziek die niemand heeft, maar vooral naar muziek die heel goed is. Het is altijd leuk om mensen met iets nieuws in contact te laten brengen, maar een goede track blijft een goede track en die wil ik heel graag hebben, ook al zijn er duizenden van geperst.’’

‘‘Plan een bezoek aan een platenwinkel ruim in, zodat je ‘m echt ondersteboven en binnenstebuiten kan trekken’’

WC-stop
Calypso Steve heeft het geluk dat hij voor zijn werkgever Red Light Records wekelijks op zoek ‘moet’ naar nieuwe muziek. ‘‘Wanneer je inkopen voor de winkel doet, zijn de prijs en de staat van het materiaal het belangrijkste. Maar afgezien daarvan moet je jezelf de tijd gunnen. Plan een bezoek aan een platenwinkel ruim in, zodat je ‘m echt ondersteboven en binnenstebuiten kan trekken. Wanneer ik naar een voor mij onbekende stad ga om platen te shoppen print ik van tevoren een kaart en een route uit. Zorg dat je voor de deur staat zodra de eerste winkel opent. Je moet niet geforceerd op zoek gaan naar muziek die niemand anders heeft, zorg gewoon dat je open staat voor nieuwe, onbekende dingen. Geduld hebben helpt ook. Een paar van mijn beste platen heb ik gevonden nadat ik me eerst door stapels en stapels heb moeten worstelen. En o ja, voordat je uit de trein stapt: niet vergeten naar het toilet te gaan!’’

Cinema Royale gaat shoppen met een duidelijk doel. ‘‘Het kan soms geen kwaad vooraf te bedenken wat je ‘nodig’ hebt voor je collectie, dan voorkom je dat je kwam voor sexy mid-tempo eighties boogie en vervolgens met een pak Robert Hood naar huis gaat.’’

Favoriete adresjes
Laten we van de gelegenheid gebruik maken om deze vier cracks te vragen naar hun favoriete winkels. Cinema Royale: ‘‘Red Light Records is geweldig voor collectors en de kennis van de eigenaren is ronduit fenomenaal. Rush Hour is favoriet vanwege hun consistente selectie aan nieuwe releases, en de heerlijke plastic beschermhoesjes. Discogs is natuurlijk een onuitputtelijke bron omdat je daar 24/7 op allerlei manieren kunt zoeken en ook kunt selecteren op label, engineer of slagwerker. Ik blijf ook terugkomen naar verkopers die in mijn straatje liggen, zo heb ik bijvoorbeeld vaste online adresjes voor L.A. boogie.’’

Mattik: ‘‘Online is Hardwax mijn favoriet. Overzichtelijk, to the point en het aanbod matcht met mijn smaak. De fysieke winkel in Berlijn is iets minder gezellig, dan ga ik liever voor Space Hall of Oye. Beide hebben een ruime backstock en de sfeer is ontspannen. Ik kom er altijd platen tegen waar ik niet intensief naar op zoek was, maar die ik niet kan laten liggen. Het ‘o ja deze’-momentje.’’ Hij roemt fysieke platenwinkels. ‘‘Daar altijd de exclusives checken, vaak ligt er wel iets van kleine lokale labels die hun distributie nog niet op orde hebben en daarom hun platen droppen bij winkels in de buurt. Deze zijn vaak niet online te vinden. Dit kan ook expres zijn, zoals de store-only releases van bijvoorbeeld Clone, Rush Hour of L.I.E.S..''

Ook Mehran Palad vult zijn collectie graag in Berlijn aan. ‘‘Ik ben fan van de Berlijnse platenzaak Audio-in. Zij hebben een heel erg dikke tweedehands collectie, vaak met platen waar ik al jaren naar op zoek ben. Die collectie staat ook niet op Discogs dus het is altijd spannend wat je daar aantreft.’’ Ook roemt hij de Nederlandse winkels. ‘‘Clone en Rush Hour zijn voor Nederland heel belangrijk, maar daarnaast zijn er nog veel andere hele toffe platenzaken. Zwart Goud, Triphouse Rotterdam, er zijn er zoveel en iedere platenzaak heeft zijn eigen vibe.’’

Calypso Steve heeft een speciale tip die hij per se wil delen: ‘‘Rotibabi, een nieuwe on- en offline winkel van Jasper Kersten en Ron van de Kerkhof in Eindhoven. Ze hebben een fantastische selectie, zowel oud als nieuw. Het is een winkel met karakter en ze doen het om de juiste redenen. Topmuziek, topgasten!’’

''Intergalatic Gary heeft altijd alles onder controle''

Inspiratie
Wie van de overige artiesten op de Dekmantel Selectors line-up hebben ze zelf hoog zitten? Cinema Royale: ‘‘De hele line-up is van uitzonderlijk niveau, maar als ik er één in het zonnetje mag zetten zou het Abel, medeoprichter en eigenaar van Red Light Records zijn. Hij is van de RLR crew wellicht degene die zich als dj in Amsterdam het minst manifesteert, maar hij is net als de rest een oprechte liefhebber met een waanzinnige smaak en finesse voor uitzonderlijke muziek. Vooral voor muziek met gitaren, haha.'' 

Calypso Steve: ‘‘Moeilijke vraag, er staan bijna alleen maar artiesten op de flyer waar ik enorm veel respect voor heb; dj’s die me hebben laten dansen en van hun muziek hebben laten genieten. Ook staan er veel vrienden en natuurlijk mijn Redlight homies Abel, Tako, Orpheu en Young Marco. Kan je het je voorstellen, een beetje hangen op een Kroatisch strand met al deze fantastische muziek?!’’

Mattikk staat vooraan wanneer Intergalatic Gary draait. ‘‘Hij heeft altijd alles onder controle, geen poespas, een super dikke ritmische platenkeuze die altijd een beetje wringt, maar waar je nooit stil op kan staan. Een soort opgekropte energie die heel subtiel naar buiten komt, ik herken ook vrijwel geen enkele plaat die hij draait. En Helena Hauff, maar daar is niks subtiels aan. Straalt rust uit maar komt er tegelijkertijd met gestrekt been invliegen. Geen concessies en ze doet gewoon waar ze goed in is.’’

Tot slot delen de heren nu alvast een ultieme selectors-track:

Cinema Royale - Léo Basel ‎- ‘Quelle Drôle De Vie (special remix)’
‘‘Dit vond ik een mooie vondst voor een zomerse euforische afsluiter. Onversneden Franse boogie inclusief een ongegeneerde dosis Franse kaas. Er staat er nu nog eentje op Discogs so grab it!’’

Calypso Steve - 'Talking Drums' – ‘Courage’
‘‘Een post-punk percussie jam uit Glasgow waar je stijl van achterover slaat. Dit had prima op 99 Records of Factory uit kunnen komen. O, en mag ik er nog een noemen? Deze heb ik grijsgedraaid, een Frans/Antiliaanse disco jam die elke dansvloer kapot maakt.’’

Mehran Palad - Der Zyklus – ‘Formenverwandler’
‘‘Uit mijn eigen collectie is dit mijn favoriet.’’

Mattikk - Achterbahn D’Amour – ‘Passagen’ (Convextion remix)
‘‘Deze track kan altijd, in elke set en overal. In een opwarm set om iedereen aan het dansen te krijgen, in een peak-time set om een rust momentje te creëren of op het strand in een ontspannen setting.’’

Dekmantel Selectors vindt van 1 – 5 september plaats in Tisno, Kroatië, tickets zijn nog steeds te koop, meer info vind je hier